Mājaslapas analītikas uzstādīšana – pamata komplekts & padomi

Ja runā par analītikas iespējām mājaslapām, iespēju ir tik daudz, ka nav viegli saprast, ko tiešām ir vērts izmantot, bet kas tieši otrādi – jau būtu lieki.

Strādājot nozarē daudzus gadus ar klientiem no visdažādākajām nozarēm un visdažādākajiem mērķiem, mums ir izveidojies zināms priekšstats par to, kas tad ir visvērtīgāk. Ņemot vērā šo pieredzi, mēs esam izveidojuši ļoti konkrētu sarakstu ar dažādām opcijām, kuru piedāvājam klientiem kā sākuma komplektāciju. Protams, ne katram klientam ir vajadzīgs viss no šī saraksta, tāpēc katra jauna projekta gadījumā mēs šim sarakstam izejam cauri no konkrētā klienta perspektīvas – parasti vismaz basic līmenī mēs tomēr uzstādam lielāko daļu (bieži arī visas) no šīm lietām.

Labā ziņa – visu šo lietu uzstādīšana neprasa nekādu maksāšanu kādai no platformām.

Mājaslapas analītikas to-do – mūsu versija

mājaslapas analītikas saraksts

Sākumā varbūt izskatās daudz un sarežģīti, bet patiesībā tā nemaz nav – var vienkārši sākt no augšējā kreisā stūra un pamazām pievienot pa vienam rīkam. Vai sākt ar vienkāršāko daļu – pamata kodu pievienošana mājaslapā no visām platformām un tikai tad ejot tās “Expert” kolonnas virzienā.

Google tag Manager – visu pārējo analītikas rīku pamats

Google tagu pārvaldnieks-tīmekļa vietnes analīzes kontrolsaraksts
Mūsu lapā (jā, tā ir šī pati) mums ir Facebook pixel, Google Analytics, Yandex Metrica un LinkedIn Insights Tags. Papildu tam, ka piefiksējam apmeklētājus šajās platformās, mēs atsevišķi izfiltrējam lietotājus, kuri noklikšķina uz epasta adresēm un/vai aizpilda kontaktformu.

Pats par sevi šīs nav analītikas rīks, bet palīdz uzstādīt un menedžēt pārējo rīku uzstādīšanu mājaslapā. Kā jau nosaukums saka priekšā – tas palīdz menedžēt tagus (skripti, kodi utt.) Salīdzinoši vienkāršais princips, uz kā pamata tas darbojas – ir triggeri un tagi. Trigeris (katalizators?) ir konkrēts nosacījums, kurš liek (vai tieši otrādi – neliek) izpildīties tagam (kods, skripts). Piemēram, standarta trigeris ir lapas skatījums (lietotājs vienkārši ielādē kādu lapas sadaļu) — šis trigeris tiks izmantots jebkuriem kodiem, kas ir jāizpilda katru reizi, kad lietotājs atkārtoti ielādē lapu (Google Analytics, Facebook pixel, LinkedIn Insights Tags, Yandex Metrica un/vai citi).

Trigeri var būt arī daudz specifiskāki – tas var būt konkrētas sadaļas apmeklējums (piemēram, /grozs) vai klikšķis uz konkrētas pogas. Tie var tikt arī savā starpā miksēti, piemēram, ja mēs gribam uz Google Analytics padot datus par pogas nospiešanu tikai konkrētā sadaļā. Piemēram, trigeris, kas nostrādā tikai tad, ja mājaslapas apmeklētājs noklikšķina uz pogas “Pierakstīties” newsletter sadaļā, var tikt izmantots, lai ar taga palīdzību uz fb nosūtītu informāciju, ka šis lietotājs ir jāpievieno auditorijai, kurai rādīt reklāmu, kas domāta tiem, kas pierakstījušies uz jaunumiem.

Tas interfeiss sākotnēji var šķist nedaudz neintuitīvs, bet, kad piešauj roku, tas ir ļoti spēcīgs darbarīks. Labs iemesls GTM (Google Tag Manager) izmantošanai ir tas, ka nav nepieciešama pieeja pašai lapai vai tās izstrādātājiem, lai pievienotu vai modificētu mājaslapas analītikas rīkus, kas nozīmē, ka nav nekādas liekas gaidīšanas.

Google Analytics

Google Analytics – tīmekļa vietnes analīzes kontrolsaraksts
Šis skats Google Analytics rāda, no kurienes atnāk mūsu lapas apmeklētāji – sakāroti pēc tā, cik klikšķus uz epasta adresēm veikuši no katra kanāla atnākušie

Pasaulē populārākais mājaslapu analītikas rīks. Vairumā gadījumu tas jau ir iestatīts izstrādājot mājaslapu. Google Analytics sniedz jums skaidru un vērtīgu ieskatu tajā, no kādiem avotiem nāk jūsu mājaslapas apmeklētāji, kurās sadaļās viņi nonāk no katra kanāla, ko viņi dara pēc ierašanās pie jums, vai viņi uzreiz nepamet lapu (bounce rate) un cik daudz laika viņi pavada jūsu mājaslapā.

Pieejot Google Analytics nedaudz nopietnāk, (dažkārt ar GTM palīdzību) ir iespējams iestatīt mērķus (Goals), kurus vēlaties mērīt – tas noteikti ir jādara, ja ir iespējams, jo palīdz atlasīt un pētīt vērtīgāko apmeklētāju (kuri ir iepirkušies vai kontaktējušies, piemēram) uzvedību. Piemēram, ja jums lapā ir kontaktforma, ir ļoti vērtīgi zināt, no kuriem kanāliem ir atnākuši tieši tie cilvēki, kas to ir aizpildījuši, jo tas dod ieskatu tajā, kuri mārketinga kanāli jums ir vērtīgākie.

Pavisam advancēti – integrēt Google Analytics arī ekomercijas datus (pirkumi, to summas, nopirktie produkti). Ja reklāmas kampaņās kārtīgi marķē (sagatavo) linkus, ir iespējams redzēt, kura kampaņa (vai pat konkrēts baneris) jums ir atveduši pircējus, kas izdara reālus pirkumus.

NB! Vēlākai auditoriju izmantošanai remārketingā (vai lai būtu “similar” lietotāju auditorijas) ar Google Ads, tās ir jādefinē uzreiz, jo, lai gan Facebook saglabā lietotāju ID un ļauj tās izveidot vēlāk, Google Ads dati sāk krāties tikai no to definēšanas brīža, jo Google darbojas uz “cookies” pamata – ja lietotājs atnāk uz lapu un viņam netiek piešķirts jau konkrēts “cepumiņš”, to vēlāk (kad lietotājs ir aizgājis) izdarīt vairs nevar.

Google Search Console

Google Search Console – tīmekļa vietnes analīzes kontrolsaraksts
Ar šo rīku mēs redzam uz kādiem atslēgas vārdiem, cik bieži un kādās pozīcijās Google meklēšanas rezultātos parādās linki uz mūsu mājaslapu. No attēla ir noprotams, ka mūsu gadījumā būtu vairāk jāstrādā uz saturu, kas ir par performances/digitālo mārketingu.

Lai arī par šo rīku nojauš salīdzinoši maza daļa mazo/vidējo uzņēmumu, mūsu rekomendācija ir to noteikti to izmantot, jo tas parāda kā performā pats lapas saturs un kur ir vērts piestrādāt. Šis arī ir viens no galvenajiem rīkiem, ko izmanto SEO speciālisti – atļaušos apgalvot, ka tas ir viņu aroda stūrakmenis.

Informācija, ko varam iegūt – pie kādiem atslēgas vārdiem un kā parādās linki uz mūsu mājaslapu Google meklēšanas rezultātos, kādi tieši atslēgas vārdi izsauc katru linku (cik bieži un kādās pozīcijās), cik klikšķi tiek izdarīti un kādi ir CTR (click-through-rate) rādītāji.

Facebook pixel

Facebook pixel in Ads Manager-Website analīze Checklist
Viena no mūsu klientu kampaņu pārskats Facebook ads manager (reklāmu menedžerī). Katrai kampaņai ir redzams gan CPC (cost-per-click – cena par klikšķi), gan CPA (cost-per-acquisition – cena par [klienta] iegūšanu). Skaisti, vai ne?

Visi ir dzirdējuši, ka Facebook ir digitālās reklāmas milzis, bet lielākā daļa apstājas pie šī aisberga virsotnes pataustīšanas. Facebook pixel ir sava veida analītikas rīks, bet tā galvenais mērķis ir reportēt atdevi no reklāmām un veidot remārketinga auditorijas.

Facebook kampaņu novērtēšana — ja ir iestatīts Facebook pixel, lai izmērītu mērāmos notikumus (ar Google tagu manager, piemēram), konversijas (pirkumi, piemēram) un to izmaksas pret reklāmas budžetu ir redzamas turpat facebook ads manager, kas ļauj ātri pieņemt lēmumus par to efektivitāti. Piemēram, jums ir mājaslapa ar mērķi iegūt kontaktinformāciju no potenciālajiem klientiem, lai tiem piedāvātu produkta demonstrāciju, uz kuru ved facebook reklāmas – vai nebūtu ērti pašā Facebook reklāmu rīkā redzēt cik tieši cilvēki ir aizgājuši uz mājaslapu un to izdarījuši pēc tam, kad ir redzējuši vai uzklikšķinājuši uz jūsu reklāmas? Nu, Facebook pixelis palīdz izdarīt tieši to.

Auditoriju veidošana — visizplatītākais kampaņu iestatīšanas veids ir izmantot Facebook iebūvētās mērķauditorijas atlases opcijas un izvēlēties auditorijas pēc konkrētas vietas, dzimuma, vecuma un/vai interesēm. Ja tas ir veids kā kampaņas esi veidojis līdz šim, mums ir labas ziņas – izmantojot Facebook pikseļa datus var izveidot auditorijas, lai dramatiski uzlabotu reklāmas aktivitāšu rezultātus.

Piemēram, pietiek ar to, ka Facebook pikseļa bāzes kods ir mājaslapā, lai izveidotu auditoriju ar visiem apmeklētājiem, lai izmantotu to turpmākajās kampaņās. Pieņemsim, ka jums ir iznācis jauns produkts – viena no vērtīgākajām mērķauditorijām, lai parādītu šo informācija būtu tie, kas jau ir bijuši jūsu mājaslapā (ir augsta iespēja, ka viņiem interesēs jaunais produkts, jo ir interesējis kas līdzīgs).

Facebook ir kaudzēm informācijas par lietotājiem un tas liek likts lietā ar Lookalike auditorijām. Jebkuru ielasīto auditoriju var izmantot, lai izveidotu šādu lookalike auditoriju – Facebook paņem šo auditoriju (tās sastādošos lietotājus) un uzveido jaunu auditoriju ar cilvēkiem, kas ir tiem vislīdzīgākie. Tas ļoti labi darbojas, ja jūs ar pikseli ielasāt arī datus par konversijām mājaslapā – no auditorijas, kurā ir jūsu esošie pircēji, Facebook izveidos auditoriju, kurā būs šiem cilvēkiem citi vislīdzīgākie lietotāji (attiecīgi ar stipri lielāku varbūtību, ka viņiem arī interesēs jūsu piedāvājums), kurus tad jau varēsiet ļoti vienkārši notēmēt ar savām Facebook kampaņām.

Facebook auditoriju
Šeit ir tam pašam klientam izveidotās auditorijas, kuras esam izveidojuši ar Facebook pikseļa palīdzību. Pārsvarā mēs izmantojam pēdējo 180 dienu apmeklētājus, lai tos uzrunātu Facebook un motivētu pabeigt pirkumu, un pircēju lookalike auditoriju, lai atvestu jaunus potenciālos pircējus. Ja vēlamies sasniegt vēl plašāku auditoriju, pieliekam klāt arī visu apmeklētāju (ne tikai pircēju) lookalike audioriju.

LinkedIn insights tag

LinkedIn auditoriju
Mūsu mājaslapas apmeklējums nav tik augsts, lai šī raksta publicēšanas brīdī jau varētu izmantot šīs auditorijas, bet pamazām tā bāze tur sakrāsies.

Šis tags ir gandrīz identisks izpildījumā un funkcionalitātē Facebook pikselim, bet tikai ar mazliet mazāk iespējām. LinkedIn nedod iespēju izveidot Lookalike auditorijas (pagaidām) un konversiju uzskaite ir nedaudz vājāka. Visādi citādi, šis ir lielisks veids kā sekot Linkedin kampaņu efektivitātei pašā Linkedin un veidotu remārketinga auditorijas.

Tā kā LinkedIn ir diezgan dārgs, ja salīdzina ar Facebook (aptuveni 10x dārgāks – vismaz Baltijas tirgos), to parasti izmanto, lai sasniegtu ļoti specifiskas un nišas auditorijas, jo šeit var veikt mērķauditorijas atlasi pēc nodarbinātības nozares, amata un citiem karjeras aspektiem, kas nekur citur nav iespējams.

Tad nu Linkedin insights tag var tikt izmantots, lai retārgetētu tikai ļoti specifiskus mājaslapas apmeklētājus.

Yandex Metrica

Yandex metrica klikšķu karte
Tas nav nekas lipīgs – tikai karte ar mājaslapas apmeklētāju veiktajiem klikšķiem. Tāpat mēs arī redzam, ka nevienu neinteresē mūsu Linkedin lapa, bet cenu sadaļa ir totāls hīts.

Kā jau tabulā minēts, šis rīks ir Google Analytics analogs un mēs to neuzstādam ar domu “dubults neplīst”, bet gan tāpēc, ka tajā ir šīs kartes ar klikšķiem, cik tālu lietotāji apskatās un lietotāju sesiju ieraksti.

Attēlā var labi redzēt kā tas var noderēt – kad ir pietiekoši dati, tad šīs klikšķu kartes var būt vērtīgs vizuāls rīks, lai izlemtu, kas lapā strādā, kas nestrādā & lai nodotu šo informāciju vienkāršā formā kolēģiem un vadītājiem.

Tas dažreiz ir ļoti noderīgi.

Ko tālāk?

Sāciet ar to, ka izlemjat, ko vēlaties mērīt, ko gribēsiet optimizēt un kas ir vajadzīgs mārketinga aktivitāšu izvērtēšanai – tad sastādiet ieviešanas grafiku. Rekomendējam pārāk garumā šīs lietas nevilkt, jo šodienas mājaslapas apmeklētāju veiktās darbības varētu tikt izmantotas mārketinga aktivitāšu optimizēšanā jau rīt. Jo ātrāk jūs sākat, jo vairāk naudas jūs ietaupāt ilgtermiņā.

[Links uz Hacker News]